,,Het was niet de eerste keer dat ik de koning ontmoette’’, vertelde De Kraker gisteren, een dag na de prijsuitreiking. ,,Vorig jaar eindigden we op de derde plaats, toen heb ik hem ook al even gesproken. Ik vroeg hem toen hoe het was gegaan op zee, maar hij was toen niet tevreden. De koning vaart met de Aifos, de zeilboot die is vernoemd naar zijn moeder want het is Sofia achterstevoren geschreven.’’
De Copa del Rey Regatta is een prestigieuze zeilwedstrijd bij Palma de Mallorca. ,,Het is de grootste wedstrijd van de Middellandse Zee’’, vertelt Jan de Kraker. ,,In totaal doen er in alle klassen zo’n 150 boten mee. Je zit iedere dag met een paar duizend man op het water. Vanaf maandag hebben we vijf dagen met twee wedstrijden per dag gehad. Alleen op vrijdag hadden we een zogenaamde coastal, dan vaar je 24 nautische mijlen, zo’n 44 kilometer.’’
Twee eerste plaatsen
Afgelopen maandag begon de K-Force met een vierde en twee plaats, een dag later gevolgd door een vierde en derde plaats. Op woensdag stuurde de directeur-eigenaar van Kraker Trailers zijn boot naar twee eerste plaatsen. ,,Dat was een superdag. Op één dag twee keer eerste worden, dat gebeurt niet vaak.’’ In de vijf resterende wedstrijden werd de K-Force achtereenvolgens twee keer tweede, derde, eerste en opnieuw derde. Daarmee kwam het team uit op 22 punten, waarmee het de Porron IX en Elena Nova (beiden 24 punten) voorbleef. De Automotions van Goesenaar Lennard van Oeveren eindigde met 27 punten op plek vier.
Jan de Kraker, die volgens de reglementen als eigenaar van de boot ook de stuurman moet zijn, bekende dat het een slopende week was geweest. ,,Natuurlijk door de hoge temperaturen. En een hele dag op het water, dat voel je wel.’’ Hij was trots op de prestatie van zijn team, dat drie vaders en zoons herbergde: Jan en Thomas de Kraker, Nic en Christopher Bol en Rudi en Kwinten Cornelissen. De bemanning bestond verder uit Hulstenaar Yves de Block, Tim de Weerdt, Kim Peeters, Jacco Huigen, Martin Rinckes en de Portugees Afonso Domingos.
In de eenheidsklasse SWAN 45 zijn de boten allemaal hetzelfde. ,,Hetzelfde gewicht, dezelfde zeilen, noem maar op’’, zegt De Kraker. ,,De bemanning mag bij elkaar opgeteld maximaal 950 kilo wegen. Daar bleven we net onder.’’ Dat er dit jaar slechts vijf boten meededen in de SWAN 45, was wel een tegenvaller. ,,De Italianen lieten het afweten. In voorgaande jaren deden er meer mee.’’
In Palma de Mallorca was het gisteren 41 graden, maar Jan de Kraker genoot nog even na van de overwinning. Daar heeft hij de komende weken ook nog tijd voor. ,,Mijn vakantie is nu begonnen’’, lachte hij. ,,We gaan de komende dagen weer lekker varen. Wat de bestemming is? Menorca.’’
De volgende wedstrijd waar de K-Force in actie komt is de Rolex Swan Cup, bij Porto Cervo op het Italiaanse eiland Sardinië. Die wedstrijd vindt plaats tussen 9 en 16 september. ,,Daar zijn nu al 10 Swan 45-boten ingeschreven’’, weet Jan de Kraker. ,,En daar zijn deze keer ook een aantal Italianen bij…’’