Regulier onderhoud of refit?

Op onze social media kanalen plaatsen we af en toe updates van een refit van een Swan 56 waar we momenteel mee bezig zijn in IJmuiden. Maar wanneer wordt er nu eigenlijk gesproken van een refit en niet meer van regulier onderhoud?
Wanneer er naar de definitie gekeken wordt ontwijkt het elkaar niet zo en beide zijn belangrijk om optimaal te kunnen genieten van uw schip en van de watersport. In de praktijk is het een duidelijke stap voor een eigenaar van de boot. Dat onderhoud aan een schip cruciaal is staat buiten kijf, zonder onderhoud gaat de staat van het schip hard achteruit en kan het zelfs gevaarlijk worden. Bij een refit gaat het voornamelijk om het weer passend maken van het schip bij de wensen van de eigenaar van nu en uiteraard voor het behoud van het schip op lange termijn. Dit kan zijn net na aankoop of juist vlak voor de verkoop van een boot, maar ook bijvoorbeeld na een lange wereldreis of simpel weg wanneer het interieur of de installaties gedateerd zijn geraakt. [lees meer: naar website leiden]
Door de jaren heen zijn er bij ons in IJmuiden heel veel schepen gepasseerd die zijn ‘ge-upgraded’. Soms in één keer, soms in fases. Er komen dan heel veel keuzes op de eigenaar af: ga je eerst voor de ‘looks’, of juist voor bijvoorbeeld de elektra en het leidingwerk?
Op dit moment staat er een Swan 56 bij ons binnen. Dit schip is aangekocht in Engeland nadat ze jaren stil heeft gestaan. Samen met de eigenaar wordt er gekeken naar de huidige staat van het schip en naar het toekomstig gebruik: wat wordt het vaargebied en worden er wel of geen wedstrijden mee gevaren zijn bijvoorbeeld belangrijke aspecten voor te maken keuzes.
Bij de aankoop van een schip adviseren wij om een survey te laten doen. Voornamelijk om een goed inzicht te krijgen in de staat van het schip, maar ook zeker om niet achteraf te ontdekken dat er structurele problemen zijn met het schip. Dit rapport is daarnaast een goede basis voor het maken van een plan van aanpak. Vaak is dit opgedeeld in zaken die direct aangepakt dienen te worden en adviezen voor de korte en midden-lange termijn. Bij aankomst bij onze werf gaan we met de (nieuwe) eigenaar door de boot om nog een check te doen van de systemen en het in kaart brengen van de wensen en prioriteiten.
Wij zijn Authorised Service Centre voor Nautor’s Swan. Dit houdt in dat wij toegang hebben tot tekeningen, maar ook tot spare parts van de werf zelf. Daarnaast zijn onze monteurs getraind in Finland, zodat we reparaties en onderhoud kunnen uitvoeren naar de norm van de werf.
Wat zijn typische refit onderdelen die wij tegen komen en uit kunnen voeren?
· Elektra vervangen
· Apparatuur vernieuwen
· Leidingwerk vervangen
· Motoren en aggregaten: reviseren of vervangen
· Installaties als watermakers en verwarming: reviseren of vervangen
· Tuigage: zowel staand als lopend wand wordt vaak vervangen
· Zeilen: controle van de bestaande sets, maar ook vaak een nieuwe set
· Teak dek: renoveren of vervangen (steeds vaker ook door synthetische deksystemen)
· Ramen: rubbers vervangen, zowel met het bestaande glas of nieuw
· Schilderen: zowel de romp, mast en giek als het interieur
Advies nodig? Neem gerust contact met ons op